Friday, April 8, 2011

nak mintak tlg kat siapa ya?


Ya Allah, macam mana ni. Tak faham la tajuk ni. Buku nota lupa pulak nak bawak. Haila.. Sakit mata la tengok soalan fizik ni. Pening-pening! Jaja melihat sekeliling. Tak ramai yang ada kat surau ni. Study week ni, ramai study kat library je. Sengaja dia pilih untuk study kat surau ni. Bukan ape, senang nak solat. Kalau kat library, kena naik bilik. Lepas tu nanti malas nak turun balik dah. Duduk kat bilik tu belum tentu boleh study. Lagi pun tenang sikit kat sini. Eh? Rasanya kat hujung sana tu rasanya budak kuliah aku tu.

“Assalamualaikum. Nak tumpang tanya boleh? Tau tak macam mana nak buat soalan ni?” Jaja buat muka tak malu. Belasah la Jaja, nak ilmu ni tak boleh malu.

“Alamak. Tajuk ni aku blur sikit la. Tak dapat tolong la. Sorry ye”.

Astaghfirullah.. Takpe Jaja, sabar la sikit. Jaja pun pergi ke sekumpulan pelajar kat hujung belah kanan surau pulak.

Namun, hampa. Dia orang pun tak tau jugak.

Haish, aku ingat aku je yang blur lagi bab ni. Rupanya orang lain pun sama.

Jaja duduk semula di tempatnya. Haila.. sabar la Jaja.

“Soalan apa tu? Ouh fizik ke? Susah sangat ke sampai berkerut-kerut muka tu?”

“Eh kak Sarah.. A’ah la kak. Pening oh. Akak seorang je?”

“Seorang aje. Ni pun nak pergi beli makan jap. Dah makan ke? Jom la pergi beli makan sekali.”

“Takpe la kak. Tengok soalan electrostatic ni pun bole buat Jaja kenyang.”

Belum sempat habis cakap, kak Sarah dah berpatah ke rak. Dia datang balik dengan buku tebal.

Aik?

“Nah. Cuba tengok buku ni. Sorry ye. Akak tak amik fizik. Hehe study elok-elok. Assalamualaikum.” Kak Sarah melangkah meninggalkan Jaja.

“Walaikumussalam.”

Lailahaillallah. Tebalnya. Takpe Jaja, belajar kan. Ilmu ni. Jaja pun belek-belek buku Fizik yang tebal tu.

Macam mana ni? Tak ada pun dalam buku ni. La.. Buku ni untuk Sem 1 aje. Aku ni da sem 2. Memang la takde Jaja… Haila.. Rasa macam nak ketuk je kepala ni dengan buku tebal ni. Mana tau effect nye boleh buat kepala ni bijak Fizik tiba-tiba.

Tiba-tiba, Jaja terpana sebentar. Jaja.. Kau lupa Jaja.. Astaghfirullah..

Jaja duduk menenangkan fikiran.

Ya Allah ya tuhanku. Ampunkan aku Ya Allah.. Aku terleka dari mengingati Kau. Ampuni aku Ya Allah. Tiada siapa yang dapat memberi pertolongan selain Kau ya Allah. Semua terjadi atas kehendak Kau. Ya Allah, bantu aku Ya Allah, aku ingin menuntut ilmu, kerana Mu. Oleh itu bantu aku Ya Allah, aku tak tau macam mana nak buat soalan ni Ya Allah.. Aku dah cuba tapi aku tak dapat Ya Allah.. Bantu aku Ya Allah.. Bantu aku untuk memahami tajuk ni Ya Allah, supaya aku dapat lulus peperiksaan nanti dengan cemerlang. Sesungguhnya hanya Kau yang dapat tolong aku Ya Allah.

Beberapa minit kemudian..

“Jaja!”

Aik? “Fara! Seorang je?”

“A’ah”

“Fara.. Tau tak macam mana nak buat soalan ni? Tak tau la. Pening aku dari tadi tak dapat buat.” Jaja buat muka masam pahit perisa kopi kapal api.

“Ouh soalan ni.. Senang je ni. Meh aku ajar.”

Alhamdulillah.. Thank You Allah. Jaja bertahmid dalam hati.

…………………………………………………………………………..


adaptasi dari kisah benar.

maaf ye, ayat terabur sikit. mungkin sbb da lama tak karang cerpen kot.

jadi kawan2.. pengajarannya di sini..

mohonlah pertolongan dari Allah.. sebab apa-apa pun, hanya terjadi dgn izin Allah.

surah Ghafir ayat 55, “Berdoalah kamu kepadaKu nescaya Aku perkenankan doa permohonan kamu. Sesungguhnya orang-orang yang sombong takbur daripada beribadat dan berdoa kepadaKu, akan masuk neraka Jahannam dalam keadaan hina.”

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...