Monday, April 4, 2011

bole ke tgk wayang ni?

salam alaik.
entry kali ni, aku nak cerita sikit pasal hukum menonton wayang.






Menurut Sheikh Yusuf al-Qardhawi.. hukumnya harus menonton wayang selagi mana 3 syarat berikut dapat dipatuhi:

1) Tajuk dan isinya tidak boleh bertentangan dengan Aqidah Islam, Akhlak dan Syariah. Ia tidak boleh mengandungi unsur seks, mengajak kepada jenayah, ajaran sesat dsbnya.

2) Menonton wayang tidak menghalang seseorang itu dari melakukan perkara wajib, seperti solat 5 waktu.

3) Elak dari bergaul diantara lelaki dan perempuan yang ajnabi (orang luar), elak dari fitnah dan juga bersyubhat

Oleh itu sesiapa yg nak menonton wayang, penuhilah tuntutan syarat tersebut, maka ia dibolehkan.

kalau ikut point num 1..byk je cerita yg bertentangan dgn akidah islam..

point 2. at least 2 jam kot 1 cerita, depends la kan

point 3. zaman skrg ni, sgt sedikit bilangan orang yg jaga ikhtilat. kebanyakan yg tgk wayang tu pn, pasanagan bercinta kan? memang konfem la ikhtilat tu tak terjaga.


jadi? kalau aku, mmg tak suke pegi tgk wayang. tak suke tak suke. sebab? sebab aku tak suke menonton. tv kat rumah pn seminggu tak sekali tengok. and yeah. aku sgt tak suke tgk orang buat maksiat dpn mata aku ni. panas ouh. lagi2 yg agamanya Islam tu. masyaAllah, geram je. nak tegur, kang macam2 pulak kan. kalau kenal tape la, ini ntah sape2.. rase bersalah kalau tak tegur. sbb memang kewajipan kita nak amalkan nahi mungkar ni.

jadi kawan2..

fikir-fikirkan la ye?



LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...